Adrenalin-kick i Costa Rica, Rejseartikler

Nationalparken Monteverde er helt speciel – både for Costa Rica, men også for resten af verden. Den er nemlig kendt for sin tågeskov, som bedst kan beskrives som, at skyerne har lagt sig ned over skoven. Man kan nyde den smukke udsigt fra parkens kendte hængebroer. Men stedet byder på mere end hængebroer blandt skyerne – nemlig landets eneste bungee jump.

Af Julie Elisabeth Goltermann

Kl. 8. ruller en gammel mini-van, der nok ikke ville gå igennem et dansk bilsyn, op foran vores hotel. Chaufføren dytter, hilser venligt og signalerer, at han er kommet for at hente os. Den næste halve time kører vi igennem byen og samler turister op, der har det samme forventningsfulde, men nervøse smil på læberne. Da bilen er fuld, sætter vi kurs mod Monteverde Extremo Park.

Monteverde Extremo Park byder på en blanding af smuk natur og ekstreme aktiviteter, hvor man blandt andet kan prøve ekstreme gyngeture, zipline og bungee jumping. Når man bevæger sig ud mellem de majestætiske bjerge, enten på zipline eller for at bungee jumpe, får man lov at opleve den fantastiske natur fra oven, hvilket giver et helt andet indtryk, end når man bevæger sig langs jorden. Og netop et bungee jump hop var det, vi skulle starte dagen med.

Da vi endelig kommer frem, bliver vores flok målt og vejet og derefter fordelt på parkens forskellige aktiviteter. Vores instruktører tager os med om til en lille plads, hvor der står en kasse, der mest af alt ligner et hønsebur. Det viser sig dog at være den vogn, der skal transportere os ud til hoppet. Bunden består blot af et gitter, så vi kan forvente at få provokeret vores højdeskræk hele vejen ud til målet. Vognen kører på fire tykke wires, der er spændt ud mellem to bjerge, og derfor giver os mulighed for at hoppe kun omgivet af de smukke bjerge og regnskov.

Monteverde er dog meget mere end ekstreme aktiviteter og regnskov. Det er en populær turistdestination i det bjergrige nordvest Costa Rica, som er kendt for sin helt specielle tågeskov i nationalparken Monteverde Cloud Forest Biological Reserve. Tågeskoven byder på lange hængebroer i en helt unik natur, som kun findes få steder i verden, og en gåtur her byder på udsigt til enestående flora og fauna.

Med hænderne knuget til hønseburet, bevæger vi os langsomt ud i tågen. 143 meter under os løber floden, vi skal hoppe ned imod, og morgenmaden begynder så småt at vende sig i maven. Buret stopper midt mellem de to bjerge, og instruktørerne kigger på os og spørger ”who is going first?”. Mine nerver klarer ikke at hænge og dingle mellem de to bjerge, så jeg løsner modvilligt min hånd fra buret og melder mig.

Costa Rica er generelt et paradis for både eventyrlystne og aktive rejsende, hvor man kan få testet nerverne i de smukkeste omgivelser. I flere af landets nationalparker kan man prøve zipline, rappelle og gravity falls waterfall jumping i fascinerende omgivelser. Men valget faldt på Monteverde, da det er det eneste sted i Costa Rica, som tilbyder bungee jumping.

Efter jeg er blevet spændt fast, går jeg stille frem, mens jeg fortæller mig selv, at det nok skal gå. Instruktøren spørger ”Listo?” (klar); og efter et nervøst ja, begynder den nedtælling, jeg har både glædet mig til og frygtet: ”3, 2, 1, GO!” Alle mine beroligende tanker forsvinder, mens jeg hastigt nærmer mig floden under os, og jeg opgiver hurtigt at holde skrigene tilbage. Det er både grænseoverskridende og skræmmende, men mest af alt mega sjovt.

Da rebet bliver hevet ind, og jeg er på vej op igen, går det først op for mig, hvad det egentlig er, at der lige er sket. Det er den fedeste følelse, og jeg får lyst til at hoppe igen. Men jeg må desværre tage til takke med observationsposten til det næste hop.

At prøve Latinamerikas højeste bungee jump er en unik oplevelse. Man ved ikke, hvad man har sagt ja til, før man står der. Men det kan klart anbefales, og det er ikke sidste gang, at vi giver os selv sådan et adrenalin-kick.