Loading…

FAQ: Er du utryg ved at rejse? Sådan kan du afbestille og få pengene tilbage

Er du utryg ved at rejse? Se her hvornår du kan afbestille og få pengene tilbage.

Corona er en drilsk størrelse, for nye visrusvarianter kan medføre nye rejserestriktioner uden varsel. Det har skabt usikkerhed om, hvornår man kan afbestille sin rejse og få sine penge igen. Usikkerheden er fuldt forståeligt, for det kan godt være forvirrende. Der er særligt to spørgsmål, som bliver stillet igen og igen:

  • Jeg har bestilt en rejse, men er ikke længere tryg ved at rejse for eksempel pga. Corona. Kan jeg afbestille og få mine penge tilbage?

og

  • Jeg vil gerne bestille en rejse, men vil også gerne være sikker på at jeg kan afbestille og få mine penge retur, hvis jeg bliver utryg ved at rejse.

 

Svaret er at man kan afbestille og få pengene tilbage, når der er under 14 dage til afrejse og Hanibal Travel ikke kan levere den rejse, der er solgt, f.eks. på grund af rød rejsevejledning, indrejserestriktioner eller programmet ikke kan gennemføres som planlagt. 

De øvrige muligheder for at afbestille kan ses i denne tabel:

Når det er på plads, så følger der ofte flere spørgsmål, som er:

 

Hvad hvis man ikke har betalt hele rejsen endnu, men gerne vil afbestille og have sine penge tilbage?

"Svaret forudsætter, at du har købt en pakkerejse (fx en rejse med både fly og hotel eller med både bus og hotel) hos en rejseudbyder, der har tilsluttet sig den danske rejsegarantiordning (Rejsegarantifonden): Hvis man som kunde ikke slutbetaler, så misligholder man aftalen med rejsebureauet, og så kan rejsebureauet formentlig beholde hele eller dele af depositummet." (Kilde: https://www.rejsegarantifonden.dk/covid-19-info/) 

Hannibal Travel er rejseudbyer og er tilsluttet Rejsegarantifonden med nr. 1676, så ovenstående gælder hos os. Du kan læse om muligheden for at vente med slutbetalingen, til der er et bedre overblik over, om rejsen kan gennemføres, eller flytte rejsen til et senere tidspunkt i vores Tryghedsgaranti her

Det lyder bagvendt og er træls at have penge ude at svømme, men du stiller dig selv bedst muligt ved at slutbetale rejsen og så vente på at der bliver kort tid til afrejse så rejsebureaet annullerer rejsen fordi den ikke kan gennemføres, og derefter få beløbet tilbage (gælder ikke forsikringer).

Hvis kunden – i stedet for rejsebureauet – vælger at annullere rejsen, så gælder de almindelige afbestillingsregler. Her må rejsebureauet dække sin omkostninger før der tilbagebetales. I praksis får kunden derfor ikke hele det indbetalte beløb tilbage. Det ville kunden have fået, hvis det var rejsebureauet, der ikke kunne gennemføre rejsen.

… men hvad så hvis rejsebureauet går konkurs før man får sine penge tilbage?

Hvis du vælger at slutbetale pakkerejsen, vil det forudbetalte beløb være omfattet af Rejsegarantifondens dækning, hvis rejseudbyderen skulle gå konkurs. Det gælder dog ikke evt. beløb betalt for forsikring – det skal du i givet fald søge tilbage hos forsikringsselskabet.

 

Hvad hvis der før afrejse indføres øgede krav om en negativ PCR test ved ankomst til rejsemålet?

Et krav om PCR test, når man lander, forhindrer hverken flyet i at flyve eller hotellet i at give dig et værelse. Rejsebureauet kan derfor levere den rejse, der er solgt. Der gælder almindelig afbestillingsregler.

 

Hvad hvis man tester positiv på PCR testen før afrejse og kan så enten ikke tage af sted eller skal i isolation ved ankomst?

Det er egne forhold. Undersøg hjemmefra om din rejseforsikring dækker.

 

Hvad hvis der indføres krav om mundbind på rejsemålet?

Det er egne forhold. Det kan være træls, men er ikke noget, der forhindrer at rejsen gennemføres. Der gælder almindelige afbestillingsbetingelser.

 

Hvad hvis man tester positiv på PCR testen, som man tager ved ankomst og derfor skal i isolation?

Det er egne forhold. Erfaringen er at opholdet i isolation er på egen regning. Undersøg hjemmefra om din rejseforsikring dækker.

 

Hvad betyder "kundens egne forhold"?

Kundens egne forhold er f.eks. at det er kundens ansvar at sørge for de nødvendige pas, visa og vaccinationer (både Corona og andre). Sådan var det også før Corona pandemien. Der kan også være lokale restriktioner, f.eks. brug af mundbind og coronapas, som man som kunde kan have en holdning til, men som ikke forhindrer at rejsen gennemføres. Det vil også være kundens egne forhold. 

 

Er der spørgsmål, som du ikke fik svar på, eller er din situation anderledes, så er vi altid klar til at hjælpe. 

Kontakt os på 70 270 370 mandag-fredag kl. 10-17 eller på info@hannibal.dk