At rejse i Colombia... er det sikkert?, Rejseartikler

Er det sikkert at rejse i Colombia? Det er der mange, der spørger sig selv, når de overvejer en rejse til Colombia. Det var også dét spørgsmål, jeg stillede mig selv, inden jeg rejste til Colombia. Denne artikel handler om, hvordan jeg fik besvaret spørgsmålet og hvilke oplevelser, Colombia endte med at byde på.

Af Louise Sørensen

Jeg havde i mange år tænkt, at Colombia var for farlig at rejse i. Hver gang jeg mødte rejsende, der havde været i Colombia, spurgte jeg ret skeptisk ind til deres sikkerhed. Jeg fik altid at vide, at urolighederne er aftaget – især da FARC og den colombianske regering officielt sluttede fred. Men jeg var stadig ikke helt overbevist om, at landet var sikkert.

Det var et studieophold i Chile og en snak med et par colombianske medstuderende i Chile, der fik mig til at ændre holdning. Man kunne tydeligt mærke mine colombianske medstuderendes frustration over at være fra et land som mange er overbevist om ikke er sikkert at rejse i. De forsøgte ihærdigt at overbevise os andre om, at det er sikkert at rejse i Colombia, og at Colombia har meget at byde på. Ved mit chilenske studieopholds afslutning var min nysgerrighed efterhånden blevet for stor til, at jeg bare kunne rejse hjem til Danmark igen uden at undersøge Colombia nærmere.

Et overraskende førstehåndsindtryk

Ved min ankomst til Bogotá, Colombias hovedstad, blev jeg taget imod af en af mine medstuderende fra studieopholdet i Chile, som var født og opvokset i Bogotá. Med min egen lokale guide ved min side var jeg klar til nogle dage i Colombias hovedstad, inden jeg rejste videre til Santa Marta og Cartagena på egen hånd.

Flere ting overraskede mig positivt de første dage i Colombia. I Danmark er vi vant til, at det er murstensbygninger, der præger bybilledet. Dét var et syn, jeg endnu ikke havde oplevet i løbet af mine rejser rundt i Sydamerika. I Danmark er vi også vant til, at der i vejkanter og midterrabatter i byerne er plantet træer og blomster, hvilket heller ikke var et syn, jeg havde oplevet i Sydamerika indtil nu. På min første dag i Bogotá, blev jeg pludselig omringet af grønne midterrabatter og pæne murstensbygninger. Klimaet i Bogotá mindede mig tilmed om en hyggelig forårsdag i Danmark.

At Bogotá ledte mine tanker hen på Danmark, gjorde selvfølgelig ikke Colombia sikker at rejse i, men min nervøsitet og usikkerhed blev løsnet op. Og jeg var klar på at opleve Colombia.

En snaksalig colombianer og en afbrudt fodboldkamp

På egen hånd i Santa Marta tog jeg på en udflugt til Tayrona Nationalpark. Her faldt jeg i snak med en familie på fire – et forældrepar og to børn. Moren snakkede som et vandfald, da hun stolt fortalte om den ene datter, der var matematisk anlagt og på vej på gymnasiet, og om den anden datter, der netop var begyndt at lære engelsk, og som var meget sprogligt anlagt. Bagefter fortalte hun mig ivrigt om de mange smukke sider af Colombia.

På mine andre rejser rundt i Sydamerika har jeg været vant til, at de lokale har mange spørgsmål til mig og til min baggrund, og at de oftest kun fortæller om sit eget land, når jeg spørger dem. På denne tur lærte jeg hurtigt, at colombianere er et gæstfrit og snaksaligt folk, som er stolt af sit land og kæmper for at vise verden, at man ikke skal frygte at rejse til Colombia. Det ER sikkert at rejse i Colombia.

Samme aften på mit hostel faldt jeg i snak med andre rejsende. Colombia og Chile var begge i semifinalen i det sydamerikanske fodboldmesterskab, Copa América, og semifinalen skulle finde sted selv samme aften. Jeg og de andre rejsende besluttede os for at finde en bar, hvor vi kunne se fodboldkampen.

På vej til barområdet var der snak og sang overalt på gaden. De glade colombianere i gule t-shirts gjorde byen fuld af liv, og stemningen smittede af på os andre. Vi satte os ved en storskærm udenfor en af barene og bestilte en colombiansk øl. Pludselig var vi en del af de lokales fodboldsnak. Fordi jeg næsten lige havde afsluttet et studieophold i Chile, havde jeg lidt svært ved ikke at holde med Chile. Bare lidt. Og Chile førte lige fra start!

Langt væk fra Santa Marta, i dén by hvor semifinalen blev afholdt, havde et voldsomt uvejr længe været på vej. Da uvejret ikke kunne holde sig tilbage længere, brød et voldsomt torden- og regnvejr ud, som endte med at sætte semifinalen på pause – i to og en halv time. De snaksalige gule t-shirts holdt tålmodigt ud, selv om de havde været bagud siden det 11. minut. For jer, der interesserer jer for fodbold, ved I måske, at kampen endte 2-0. Til Chile. Colombianerne ærgrede sig naturligvis, men feststemningen var stadig i top.

Sådan rejser man sikkert i Colombia – og i resten af verden

Efter min Colombia-rejse er jeg blevet enig med dem, der havde rejst i Colombia før mig og med mine colombianske medstuderende. De tidligere uroligheder er aftaget, og Colombia har meget at byde på – smukke sandstrande, frodig natur, den gamle ruin The Lost City og meget mere. Og det er sikkert at rejse i Colombia.

Naturligvis skal man færdes i Colombia storbyer på samme måde, som man ville i andre storbyer verden over. Jeg opførte mig derfor ikke anderledes, end når jeg rejser i andre store byer i resten af verden. Jeg var eksempelvis opmærksom på ikke at gå i det offentlige rum med store eller tydelige værdigenstande og ikke at gå alene ude en sen aften. Det betød eksempelvis, at jeg ikke gik rundt med et tydeligt og et stort kamera, og hvis jeg var på egen hånd om aftenen, slappede jeg af på mit hotel eller hostel og lod dagenes oplevelser sætte sig. Med andre ord er sund fornuft altid anbefalelsesværdigt – uanset om rejsen går til Colombia eller et andet sted.